Якщо ви не байдужі до проблем мовленнєвого розвитку  своїх дітей , то ця сторінка саме для Вас! 

На сторінках "Логопедичної  скарбниці" ви знайдете цікаві методичні розробки, конспекти корекційних занять, логопедичні ігри, поради батькам і педагогам щодо профілактики та корекції мовленнєвих порушень у дітей.

Нейроігри для пальчиків з олівцями

    Всі ми знаємо як тісно пов’язане мовлення і робота пальчиків. Чим краще розвинена дрібна моторика, тим краще розвивається мовлення дитини. Шановні батьки пропоную вам цікавий та корисний комплекс нейроігор.

Нейроігри – комплекс багатофункціональних вправ, направлених на різностороннє тренування мозку. Вони  є потужним стимулом для розвитку мовлення, логічного мислення, творчого потенціалу, пам’яті та уваги.

     Основною метою нейроігор є:

o        Розвиток міжпівкульних зв’язків.

o        Синхронізація роботи обох півкуль головного мозку.

o        Покращення розумової діяльності.

o        Поліпшення уваги, пам’яті, швидке відтворення інформації.

o        Розвиток дрібної  моторики.

o        Розвиток здібностей до виконання симетричних та

o        асиметричних рухів.

o        Розвиток мовлення .

o        Зняття стресу, напруження.

          Як проводити вправи?

o        Вправи можна проводити у будь-який час як динамічні паузи або як частину заняття.

o        Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день.

o        Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.

o        Діти мають точно виконувати рухи і прийоми.

o        Вправа виконується разом із ведучим спочатку обома руками.

o        Самостійне виконання вправи дитиною правою рукою, лівою, обома.

Для поступового ускладнення   вправ можно використовувати :

-                    Прискорення темпу виконання

-                    Виконання з заплющеними очима

-                    Долучати мовлення до рухів пальців: ( промовляти голосні звуки,  автоматизувати окремий   звук, склади, слова,)

-                     Граматичну будову мовлення («Скажи лагідно», «Один-багато»)

       А також це цікава  ігрова форма, спрямована на покращення розвитку мозку.Завдяки міжпівкульній взаємодії здійснюється передача інформації з однієї півкулі до іншої, забезпечується цілісність та координація роботи мозку, підвищується стресостійкість, покращується мислення, пам’ять, увага, мова.

     Таким чином, використання нейроігор та нейроприйомів сприяє подоланню й корекції наявних в дітей порушень: мовленнєвих,  інтелектуальних, поведінкових..

     І що нам, дорослим, видається надлегким, те для діток вимагає чималих зусиль.

Використання картинок-символів звуків в роботі логопеда

     Використання картинок-символів звуків дозволяє зробити процес навчання творчим і різноманітним, допомагає зацікавити дітей при знайомстві зі звуками.    

Особливості мовленнєвого розвитку дітей 4-5 років

 

    Словниковий запас дитини досягає 1500-2000 слів. В своїх висловлюваннях дитина використовує майже усі частини мовлення. Дитина продовжує засвоювати узагальнюючі слова. Відбувається інтенсивний розвиток граматичної будови мовлення, але дитина ще може допускати граматичні помилки: не завжди вірно використовує відмінкові закінчення, іноді неправильно узгоджує між собою слова. Дитина в цьому віці починає висловлювати особисту думку з приводу якихось подій, розмірковує про оточуючі предмети. За допомогою дорослих малюк переказує казки, повторює невеликі вірші. У більшості дітей в цьому віці покращується звуковимова: правильно вимовляють свистячі звуки (с, з, ц), починають вимовляти шиплячі звуки (ш, ж, ч), але ще можуть замінювати їх один-одним (наприклад, шапка – “сапка”, жовтий – “зовтий”). Звук р в цьому віці діти ще можуть замінювати на й, л або ль (наприклад, рак – “йак”, риба – “либа”, пиріг – “пиліг”).

Особливості мовленнєвого розвитку дітей 6-го року життя

    До кінця шостого року життя активний словник дитини складає від 2500 до 3000 слів. Висловлювання дитини стають більш повними та точними. В п’ятирічному віці діти самостійно складають розповідь, переказують казку, що говорить про оволодіння одним з найважчих видів мовлення – монологічним мовленням. В висловлюваннях дитини з’являються складні речення (Тато дивився телевізор, а ми з мамою читали цікаву книгу). В мовленні дитини з’являються слова, що позначають якість предметів, матеріал з яких вони зроблені ( паперовий літак, дерев’яний стіл). Дитина використовує синоніми та антоніми. Дитина вже правильно узгоджує іменники з іншими частинами мови. В мовленні п’ятирічних дітей з’являються присвійні прикметники (собача лапа, заячі вуха), складні прийменники (з-за, з-під). В цьому віці дитина вже оволодіває різною складністю складової структури слів: не пропускає склади, не переставляє їх місцями. Значно покращується звуковимова. Більшість дітей вже правильно вимовляють шиплячі звуки (ш, ж, ч) та звуки р, рь. Але у деяких дітей ще можуть відмічатися заміни тих чи інших складних звуків, або спотворення їх правильної вимови.

10 порад логопеда

    Мова дитини розвивається під впливом мови дорослих і значною мірою залежить від достатньої мовної практики, нормального соціального і мовного оточення, від виховання і навчання, які починаються з перших днів її життя.

• Розмовляйте зі своєю дитиною під час всіх видів діяльності, таких як приготування їжі, прибирання, одягання-роздягання, гра, прогулянка і т.д. Говоріть про те, що ви бачите, що робить дитина, що роблять інші люди і що бачить ваша дитина.

• Говоріть, використовуючи ПРАВИЛЬНО побудовані фрази, речення. Ваше речення повинне бути на 1-2 слова довше, ніж у дитини. Якщо ваша дитина поки що висловлюється тільки однослівними реченнями, то ваша фраза повинна складатися з 2 слів.

• Задавайте ВІДКРИТІ питання. Це стимулюватиме вашу дитину використовувати декілька слів для відповіді. Наприклад, говоріть «Що він робить?» замість «Він грає?»

• Витримуйте паузу, щоб у дитини була можливість говорити і відповідати на питання.

• Слухайте звуки і шуми. Запитайте «Що це?» Це може бути гавкіт собаки, шум вітру, мотор літака і т.д.

• Розкажіть коротку розповідь, історію. Потім допоможіть дитині розказати цю ж історію вам або кому-небудь ще.

• Якщо ваша дитина вживає всього лише декілька слів у мові, допомагайте їй збагатити свою мову новими словами. Виберіть 5-6 слів (частини тіла, іграшки, продукти) і назвіть їх дитині. Дайте їй можливість повторити ці слова. Не чекайте, що дитина вимовить їх відмінно. Надихніть дитину і продовжуйте їх заучувати. Після того, як дитина вимовила ці слова, введіть ще 5-6 нових слів. Продовжуйте додавати слова до тих пір, поки дитина не взнає більшість предметів навколишнього світу. Займайтеся щодня.

     Якщо дитина називає тільки одне слово, почніть учити його коротким фразам. Використовуйте слова, які ваша дитина знає. Додайте колір, розмір, дію. Наприклад, якщо дитина говорить «м’яч», послідовно навчите її говорити «Великий м’яч», «Тетянин м’яч», «круглий м’яч» і т.д.

• Більшість занять проводьте в ігровій формі. Робота з дитиною повинна активізувати мовне наслідування, формувати елементи зв’язного мовлення, розвивати

пам’ять і увагу.

! Дуже важливо вже у ранньому віці звернути увагу на мовний розвиток дитини, а не чекати, коли вона «сама заговорить».